מיתוג, פרסום ושיווק

מיתוג, פרסום ושיווק בעולם המודרני

מיתוג, פרסום ושיווק החל להתרחש בעידן התעשייתי במאה ה-19. לאחר המהפכה התעשייתית, יצרנים החלו לייצר מוצרים רבים ולסמן אותם בדרכים שונות (עניין המוכר לרובנו כיום כמוצרי קד"מ), הקפידו לכתוב בצורה שתמשוך את הצרכן והוסיפו לעיתים עיטורים שונים. בתקופה זו החל עידן הפרסום, שממשיך כמובן עד היום. יש צורך בסמל או כיתוב המזוהה עם המוצר בראייתו של הצרכן, או שעליו הומלץ לו. בעבר, וגם כיום אך פחות, היתרן היה מחלק מוצרי פרסום בצורה של דוגמיות או וגרסאות הדגמה של המוצר כדי לחזק את המודעות והדעה לגבי המוצר.

השינוי, מקורו וההתמודדות איתו:

השינוי המתחולל בעולם הפרסום, מיתוג ושיווק קשור גם בכמות וגם ביעד מבחינת הצרכנים כמו גם באופן השיווק ואופן המיתוג. היום ישנם הרבה יותר מוצרים, בכל תעשייה, מאשר שהיו פעם וגם היום ההתייחסות בהרבה מוצרים היא לקהילות של צרכנים בעוד שפעם ההתייחסות הייתה לשוק כולו או לנתח ממנו, כלומר גם היום ישנה התייחסות כזאת, אבל היום לעיתים היא ממוקדת יותר. בנוסף, פעם הפרסום מועד להעביר מסר לצרכן ואילו כיום השאיפה היא להביא למעורבות הצרכן במוצר, לשיתוף בין החברה לצרכנים כאשר החברה מהווה אוזן קשבת לצרכנים במידה ויד צורך בכך.

המקור לשינוי הם הגלובליזציה והמפכה הטכנולוגית. כמעט הכל נגיש, הכל קרוב לכאורה וניתן לשלוח מסר לקצה השני של העולם תוך מספר שניות ובתוך כך, גם להפוך לחברה הפועלת בצורה בינלאומית. בנוסף לכך ובמקביל, המהפכה הטכנולוגית שמאפיינת את העשורים האחרונים גם כן הביאה לשינוי בתפיסות הפרסום והמיתוג.

ההתמודדות עם מצב זה היא למעשה הסתגלות. כלומר, יש להתקדם יחד עם התקדמות העולם התחומים אלו ולהביא את המוצר להתבססות דומה, הן מבחינת מיתוג והשיטות הטכנולוגיות הכרוכות בכך, והן מבחינת אופן הפרסום והשיווק (למשל, קהילת אוהבי הגאדג'טים, כך התחילה ההצלחה המסחררת של האייפון של אפל).

עיקר השינויים וכיצד ניתן להתמודד איתם:

עיקרי השינויים, כאמור, קשורים בגלובליזציה ובמהפכה הטכנולוגית. התפיסה החדשה מדברת על עיצוב לוגו, שהפך להיות מקצוע בפני עצמו, בניגוד לתפיסה הישנה, לשיח בשפה ויזואלית וזהות המותג, מכירת חוויה לצרכן, מעבר למוצר פרקטי בלבד (שוב, בניגוד לתפיסה הישנה). ההתמודדות, כאמור, היא דרך הסתגלות. כלומר, להביא את המוצר שלך לתודעה של הצרכנים בדרכים של עיצוב לוגו ומיתוג, שינוי התפיסה באשר לאופן הפרסום לכדי התפיסה הנ"ל.

מיתוג ופרסום בעולם המודרני - עקרונות, סיבות ושימוש:

  • עיצוב לוגו ומותג - עיקרון זה נובע מהשינוי הטכנולוגי המשמעותי בעשורים האחרונים כמו גם כמות מוצרים גדולה הרבה יותר מאשר בעבר וכן היבטים חקיקתיים להגנה של זכויות יוצרים וסימני מסחר. כלו אלו מובילים להתמקצעות בתחום של עיצוב הלוגו מתוך ניסיון ליצור בידול ככל שניתן אך לשמור על פשטות מסוימת. אלו מובילים לעיקרון הבא.
  • שפה ויזואלית וזהות מותג - כאמור, ישנם היום הרבה יותר מוצרים, ולכן גם הרבה יותר פירמות ובהמשך גם הרבה יותר תחרות וכן, הרבה יותר סימני מסחר ולכן, ההיבט הוויזואלי הינו קריטי בעולם שבו הכל ויזואלי, כולם רוצים לתפוס את תשומת לב הצרכן כמו גם ליצור זהות נבדלת ושונה ככל הניתן, גם ביחס למוצרים אחרים באותה תעשייה וגם בהקשר לפירמה המסוימת.
  • התאמה אישית - בעבר כאשר ייצרו מוצרים, הייצור היה המוני, עבור נתח שוק רחב מאד. כיום השיח הוא בהיבט של קהילות מסוימות (כדוגמת האייפון עבור קהילת הגאדג'טים לעיל), זאת על מנת ליצור חוויה בלעדית, אישית ובלתי נשכחת על מנת לקבל צרכנים חוזרים, תוך מתן שירות מעולה ויסודי ככל הניתן.
  • השימוש בכל העקרונות הללו טמון באופן הפרסום והמיתוג - החל משכירת מעצב לוגו מקצועי, דרך הקמת צוות קריאיטיב האמון של הוויזואליות של המותג, עיצובו וזהותו, וכלה בקשר עם הצרכנים, שירות לקוחות ושירות טכני והקמת פורומים לקשר עם הצרכנים.

מיתוג נכון מוביל להצלחה

לסיכום, גם היום, לצד כל ההתקדמות הטכנולוגית, ניתן לשמר שיטות פרסום ושיווק ישנות, כמו חלוקת הדוגמיות או פרסום באמצעות מוצרים במובן הרחב יותר, זאת תוך שילוב עם העקרונות החדשים של פרסום ומיתוג בעולם המודרני. למיתוג ולמוצרי פרסום יש כוח רב גם בעולם המודרני וניתן לראות זה למשל בהענקת מתנות לחג על ידי חברות שונות לעובדיהן כמוצרים משלימים בעלי שווי מסוים. מוצרי פרסום מהדקים את הקשר בין הלקוח למותג וזה יוצר הבדל משמעותי בין מותג אחד לאחר